עיתון ישראל היום

שביל החלב

המחלבה הראשונה, בקבוקי הזכוכית, • וכמובן - האוטו הגדול והירוק תולדות תעשיית החלב הישראלית | עמ'

דייויד סלע

לאחר מכן, כשהתגרשו, היא קיבלה אוטומטית 425 מיליון דולרים - חצי מהונו של מי שהפך לאחד הכוכבים הגדולים בעולם. כך גם במקרים של הריסון פורד, ששילם 2004־ב לאשתו הראשונה מליסה מת'יסון 85 מיליון דולרים אחרי 21 שנות נישואים, וקווין קוסטנר שהתגרש 1994־ב מסינדי סילבה אחרי 16 שנות נישואים. הוא היה בשיאו המקצועי עם להיטים קופתיים כמו "שומר הראש" ו"רוקד עם זאבים" שגם ביים וזכה ב־7 פרסי אוסקר, והוא חויב לשלם לה 80 מיליון דולרים.

השחקנית איימי אירווינג קיבלה 100 מיליון דולרים בשנת 1989 אחרי ארבע שנים עם סטיבן שפילברג, חצי מהונו דאז, וזאת אף שעורכי דינו הציגו הסכם שחתמו השניים על גבי מפית נייר, שהשופט סירב להכיר בו כקביל. כיום מוערך שוויו של הבמאי הנודע ב־7.3 מיליארד דולרים. הזמר ניל דיאמונד שילם לגרושתו השנייה מרשה מרפי 150 מיליון דולרים בשנת ,1995 אחרי 26 שנות נישואים, וברבות השנים אמר בראיון "היא היתה שווה כל אגורה".

מדונה לא דאגה להחתים את בעלה השני, הבמאי הבריטי גאי ריצ'י, על הסכם ממון, ואחרי שמונה שנות נישואים הוא יצא עם 92 מיליון דולרים, והיא הספידה את הקשר באלבומה "MDMA" ,2012־מ שבו שרה "ניסיתי להיות אשתך ומזערתי את עצמי, בלעתי את האור של עצמי וניסיתי להיהפך לכל מי שציפית שאהיה, אבל זה היה כישלון".

חואניטה, גרושתו של כדורסלן ה־ABN האגדי מייקל ג'ורדן, חתמה על הסכם ממון שנה אחרי שנישאו .1989־ב עדיין, כשהם התגרשו ,2006־ב עורכי דינה הצליחו במאבק המשפטי סביב סעיפי הקצבה לגידול שלושת ילדיהם של הזוג, והיא יצאה עם סכום סופי של 168 מיליון דולרים. כשג'ורדן נישא בשנית לדוגמנית הקובנית איבט פרייטו לפני שמונה שנים, הוא כבר דאג שהיא תחתום מראש על הסכם ממון מחמיר וללא פרצות. על פי הדיווחים, במקרה של גירושים פרייטו זכאית למיליון דולר בלבד עבור כל שנת נישואים, סכום שתופח ל־5 מיליון לשנה אחרי עשור.

"בפירוק נישואים של מפורסמים, שלמעשה כל אחד מהם הוא מותג בפני עצמו שמושתת על עסקים, קניין רוחני ותוצר שנושא עימו תמלוגים ורווחים עתידיים, הסכם ממון הוא הקו המנחה החשוב ביותר כשפותחים בהליכים משפטיים. זאת השאלה הראשונה ששואל כל עורך דין, ואז המשתנה הבא הוא החוק ששונה בכל מדינה. בקליפורניה בדרך כלל זו חלוקה שוויונית, חצי־חצי, ובניו יורק כל עסק נבחן בנפרד ונבחנים גם פרקי הזמן שבהם העסק קיים ביחס למשך הזוגיות. זה הרבה יותר מורכב", מסבירה עורכת הדין ג'ודי פולר המתמחה בדיני משפחה.

פולר טיפלה בגירושיה השניים של סקרלט ג'והנסון ,)36( כוכבת תאגיד סרטי "הנוקמים" השווה מיליארדים של מארוול קומיקס ודיסני, מהפרסומאי הצרפתי רומן דוריאק בשנת ,2017 כשבאמצע בתם רוז בת ה־7 ובתקופה שבה דורגה השחקנית ברשימת הכוכבות המשתכרות ביותר בהוליווד, עם הון אישי המוערך ב־561 מיליון דולרים. לקוחה אחרת היא השחקנית דרו ברימור ,)46( שב־6102 התגרשה מבעלה השלישי, אוצר ויועץ האמנות היהודי־אמריקני וויל קופלמן, שאביו היה נשיא מותג האופנה היוקרתי שאנל במשך 18 שנים, כשבאמצע הבנות אוליב )8( ופרנקי .)6( בשני המקרים הסכמי הגירושים הושלמו במהירות וסכומי הפיצויים לא פורסמו.

"ברוב הסכמי הממון יכולה להיות התייחסות לתמיכה כלכלית בהינתן ילדים, אבל אי אפשר לדעת מראש כמה ילדים יהיו ובאילו גילים, והחוזים הללו נוגעים בעיקר לרכוש. הסוגיה הנוגעת לילדים מדברת על אורח חיים שווה כשהוא נמצא אצל כל הורה, שלא יחיה אצל אחד באחוזת פאר ואצל השני בחורבה. יכול גם להיות סעיף בהסכם הממון שנוגע לסגנון החיים ולמותרות, כלומר שבמקרה של גירושים לא ייפגעו הסטנדרטים הגבוהים שאליהם הורגל כל צד במגורים או קצבה חודשית.

"הסכם ממון עדיין לא נפוץ תמיד, אבל זהו הסדר שלא תקף רק למפורסמים ולעשירים. בשנים האחרונות הדור הצעיר מודע יותר לאפשרות, וכל אחד רוצה להגן באופן אישי על עצמו לטווח הארוך אם הוא יצמח עסקית, ולא רוצה שתהיה פרצה לקחת מרווחים פוטנציאליים שהוא השיג במעמד של גירושים".

לדבריה של פולר, נושא הפרטיות הוא הקריטי ביותר כשזה נוגע למפורסמים. אנשים רבים סקרניים לגבי הנעשה בחייהם, והתקשורת רעבה לפרסם כל פיסת מידע שהם לא רוצים שתדלוף, ובעידן האינטרנט - כזאת שגם תהיה שם לנצח, ותרדוף אותם בסיטואציות הכי רגישות עם הקרובים אליהם.

"בראש ובראשונה הם דורשים פרטיות ומנסים לוודא שהיא אכן נשמרת, כי בסופו של דבר מדובר בהורים לילדים שחווים משבר אישי סביב פירוק המשפחה, ובטח שלא מעוניינים שמכרים שלהם יקראו באיזה אתר על מה שנעשה אצלם בבית, או שהילדים בעצמם יקראו בעתיד ידיעות רכילות נבזיות. לכן, ההכרזה הפומבית על פרידה או גירושים נעשית לרוב רק כשכבר היו דיונים חשאיים ונשכרו כבר שירותי עורך דין. עד שזה מגיע לתקשורת זה כבר לא הלם למקורבים באמת. ברמה הפרקטית, ברגע שמגישים דרישה לגט זה אחרי סדרה של דיונים ושיחות לגבי מתי מחליטים שזה קורה ושהציבור יידע".

כל הודעה לתקשורת מחושבת אחרי התייעצות?

"ברוב המקרים כן, ודווקא אז מגיע היתרון כשמדובר במפורסמים גדולים, כי הם תמיד מגובים באנשי מקצוע מעולים שמנהלים אותם ויודעים לתת טיפים נכונים. העניין הרגיש ביותר הוא החזקה על הילדים, בפרט אם מדובר באמנים שנוסעים בעולם לתקופות ממושכות, בין שמדובר במוזיקאים בסיבובי הופעות ובין שבשחקנים ששוהים בסטים מרוחקים של צילומי סרט או סדרה למשך חודשים.

"חשוב לזכור שהתזמון הוא הכל במקרים הללו, לא רק בהינתן התייעצות עם עורך הדין לגבי מתי אפשר ובטוח להודיע על פרידה, אלא גם מבחינה אסטרטגית, בהתאם לנעשה מקצועית בחייו של המיוצג המפורסם. צריך לדעת מתי הזמן הטוב להתגרש, איך הסיבה מתכתבת לכאורה עם התדמית הציבורית. יש הרבה מניפולציות כדי להוציא את המפורסם בצורה הטובה ביותר, בין שצפוי לצאת לו סרט חדש והוא לא רוצה להידרש בראיונות לעניינים אישיים, ובין שהילדים עדיין לא סיימו את הלימודים ולכן מחכים עם ההחלטה כדי למזער את הפגיעה".

העוינות מחלחלת

יש שינוי במודעות מצד המפורסמים בכל הקשור לגירושים? "הייתי אומרת שיש שינוי משמעותי באופן כללי בשנים האחרונות בארה"ב, כי אנשים הפכו להרבה יותר שלוחי רסן ברמה המשפטית ואינם מתלבטים עוד אם ללכת בכל הכוח כנגד האקס. יש היום קשיחות גדולה וקושי בהתנהלות עם לקוחות, ולמרבה האירוניה הייתי אומרת שזה משהו שאולי קורה בהשפעת המפורסמים והסיקור של המאבקים המשפטיים שלהם, למרות שהם עצמם משוועים לפרטיות וליישב הליכים במהירות. אנשים לא מפורסמים מונעים מהלך הרוח של אמריקה בשנים האחרונות. היה פה נשיא שעודד בריונות ויחס מבזה כלפי הזולת. אני רואה את ההשפעה מתעצמת בשנה האחרונה סביב הקורונה, יש הרבה יותר חרדה ומתחים של אנשים שמתחילים פשוט להשתלח בבני הזוג. פשרות ושלום בית כבר לא נלקחים כאופציה. אני יותר מ־03 שנים בתחום ומעולם לא הייתי כה מוצפת בפניות מלקוחות כמו בשנה החולפת. בתי המשפט עובדים וירטואלית בזום והם עמוסים מאי פעם, ואני לא מפסיקה לקבל טלפונים מאנשים כשהם במכונית מחוץ לבית, כדי שהפרטנר לא ישמע".

הקורונה הובילה לייאוש מהזוגיות?

"בזמן הקורונה, הרבה זוגות החליטו שנמאס להם זה מזה, אבל אני תמיד פותחת ואומרת להם שברגע שיש ילדים מתחת לגיל 18 - שיביאו בחשבון שגם אם נפרדים, הם הולכים לחלוק הורות עם הצד השני, ובעצם זהו מרכיב משותף שימשיך להיות בחייהם לעד. צריך קודם כל לחשוב איך לא דופקים את הילדים, כי ככל שהקונפליקט עמוק יותר, כך גובר הסיכוי שהילדים עומדים לסבול. כשאנשים נמצאים בנסיבות לא שגרתיות כמו סגר ותקועים בבית יחד במשך זמן רב, יש הרבה לחצים שיכולים לטשטש את ההבנה שאת המחיר הכבד ישלמו הילדים. דאגה גדולה שמטרידה מפורסמים היא שיהיה בתקשורת רפש ששני האנשים היקרים להם מכל אמרו אחד על השני. העוינות הזו מזיקה הרבה יותר מכל הסכם כספי בחלוקת רכוש. אני בטוחה שילדיהם של בראד ואנג'לינה חווים זוועות פסיכולוגיות, מעצם העובדה שזהו קרב חזקה שמתנהל כבר ארבע שנים וחצי עם אנשי מקצוע שמתחקרים אותם, וההורים שומעים את כל העדויות והכל טעון ומבולגן".

יש סיבה לאופטימיות ולרומנטיקה בהוליווד?

"ללא ספק, אלה זוגות שכן באו בברית הנישואים בתקופה שבה הם היו מאוהבים עד מעל הראש, ואהבה היא דבר נהדר. הסטטיסטיקה מראה לנו שכשאנשים מתחתנים בשלב מאוחר יותר בחיים, הם יותר בוגרים, מבוססים ברמה מקצועית וכספית כדי לקבל את ההחלטה ולהיערך אליה בהקדם, כמו בהסכם ממון. הקורונה גם היתה מבחן טוב לזוגות לא נשואים שיכלו לראות אם הם באמת רוצים את הסידור הזה בעתיד. יש 50 אחוזים שמתגרשים, אבל יש גם 50 אחוזים שנשארים בנישואים והם מאושרים".

""הסכומים הגדולים הם כאשר אין הסכמים. מל גיבסון התחתן עם אשתו הראשונה רובין מור כשעוד היה שחקן אנונימי ,1980־ב ושלושה עשורים ושבעה ילדים לאחר מכן, כשהתגרשו, היא קיבלה אוטומטית 425 מיליון דולר"

מוסף חג

he-il

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/282441351978542

Israel Hayom