עיתון ישראל היום

"קנו רק כחול-לבן"

האזעקות לא מרתיעות את החקלאי משה מסיקה, שמעבד במשך כל חייו את האדמות במושב שדה עוזיהו: "ברגע שיש התראה, אני תופס מחסה. זה לא קל, אבל החיים חזקים מהכל". ויש לו גם מסר מרגש לחקלאים בשיתוף לקט ישראל 

מי אני

"שמי משה מסיקה, בן 62 משדה עוזיהו, מושב לא רחוק מאשדוד. נולדתי כאן, ואני חי כאן כל חיי. לא הלכתי לשום מקום, ואני לא מתכוון ללכת לעולם. זה המקום שלי ושל המשפחה שלי, אני מחובר למושב הזה שכולו אהבה לטבע, לחקלאים ולמדינת ישראל. יש לי חמישה ילדים, וכולם עוזרים לי בעבודה. אנחנו משפחה טובה, מלוכדת וחמה".

גידולים

"פעם גידלנו את כל סוגי הירקות, אבל בשנים האחרונות – ובמיוחד מאז הקורונה שגרמה לנזקים רבים – החלטנו להתמקד בשני גידולים עיקריים: חסה וכרוב. בנוסף לעבודה בשדה, יש לי עדר כבשים שממנו אני גם מתפרנס".

סדר יום

"אני קם בשמחה בכל יום 5:00-ב בבוקר והולך ישר לשדה. אומרים שארוחת בוקר היא הארוחה הכי חשובה של היום, אבל לי אין זמן לארוחות בוקר. אני עובד רצוף עד לצהריים, ואז מגיע לאכול את מה שאשתי מכינה לי. אני לא ישן בצהריים. כמה פעמים ניסיתי לישון בצהריים העבודה". זה לא בשבילי. בלילה אני הולך לישון בסביבות ,23:00 לפעמים בחצות, תלוי בכמות

אם לא הייתי חקלאי

"אם לא הייתי חקלאי הייתי טייס. סתם, מה זו השאלה המצחיקה הזו? חקלאי זה לא מקצוע רגיל – זה משהו שנמצא לך עמוק בנשמה. אני נולדתי בתוך שדה, החקלאות זורמת אצלי בדם. לא הייתה לי ברירה אחרת, אלא לעבד את האדמה ולגדל ירקות. אם בכל זאת היו מכריחים אותי להחליף מקצוע – ואני מאוד מקווה שזה לא יקרה - אני לא יודע איפה הייתי מתגלגל, אבל מה שבטוח זה שהייתי מוצא מה לעשות. אני מאמין גדול במשפט שמי שחרוץ תמיד יש לו עבודה".

עונה אהובה

"אני חייב לומר שאני אוהב יותר את עונת החורף, אבל גם עם הקיץ אני מסתדר לא רע. האמת היא שמי שאוהב את העבודה לא מתעניין במה שקורה בחוץ. גשם, שמש - רק שתהיה עבודה".

המצב הביטחוני

"לא מספיק שאנחנו אחרי שנה מאתגרת של קורונה, עכשיו אנחנו מתמודדים עם מצב ביטחוני לא פשוט. אנחנו נמצאים בעוטף, בטווח של 40 ק"מ מהרצועה. יש הרבה יירוטים מעל לראש שלנו והרבה התרעות. זה משבש את החיים, אני עובד בחצי כוח. אני יוצא לשדה בזהירות, וברגע שיש אזעקה אני תופס מחסה. לא אגיד שזה קל, אבל החיים יותר חזקים מהכל".

קורונה

"לצערי, השנה האחרונה הייתה לא פשוטה בגלל המגפה, שיצרה משבר גדול בארץ ובעולם כולו. היו הרבה בעיות, וכמו שזה נראה עכשיו זה יימשך גם אחרי הקורונה. אני מקווה שאתבדה, אבל ככה זה נראה כרגע. בין ההשפעות של הקורונה עלינו, ציבור החקלאים, אפשר למנות את שתי הבעיות העיקריות: מחסור רציני בידיים עובדות ושינוי משמעותי בצורת השיווק של החקלאים. זה לא פשוט, אבל אין מה לעשות. צריך להסתגל לכל דבר. עברנו מלחמות, נעבור גם את הקורונה".

פועלים

"יש לי במשק שישה עובדים שהגיעו מתאילנד, אני מסתדר איתם נהדר. הם עובדים טובים, יודעים את העבודה והכל בסדר איתם. המוטו שלי בחיים בכלל – ועם העובדים שלי בפרט – הוא 'תהיה טוב איתם, יהיו טובים איתך'".

הכי אוהב בלהיות חקלאי

"וואו, שאלה נהדרת. אני עובד את העבודה שלי, את כל מה שקשור לעבודה הזו. אני אוהב את המגע עם האדמה, את הריח שלה, את הריח של החסות בבוקר. זה כיף גדול לעבד את האדמה, להשקיע את כל העמל שלך ובסוף הדרך לראות פירות. בעיניי, לפחות, אין עוד מקצוע כזה".

הכי פחות אוהב בלהיות חקלאי

"מה זאת אומרת לא אוהב? אין דבר כזה. אני אוהב את המקצוע הזה, עם היתרונות ועם החסרונות".

טיפ

"אני לא אתן לכם טיפים כמו איך לבחור חסה, אלא אגיד לכם משהו יותר חשוב, בכלל על המקצוע שלנו, שהוא חלק חשוב מאוד מהמשק הישראלי. בעיניי, כחקלאי, ועוד יותר כאזרח הארץ הזו, אין ולא יכול להיות דבר יותר חשוב מלקנות תוצרת כחול-לבן. זו האדמה שלנו, אלה החקלאים שלנו, וזו התוצרת הכי טובה שיש. לכן, אני קורא לכולם לקנות כחול-לבן. כל דבר, ובעיקר בתוצרת חקלאית. הכי חשוב זה לעודד את העסקים המקומיים, כי בסופו של דבר זה מעודד את המשק וחוזר אלינו. חוץ מזה, לקנות תוצרת ישראלית זה הכי בריא, זו תוצרת שמגיעה עם אחריות. אתה יודע מה אתה קונה וממי אתה קונה".

לקט ישראל

"אני מאוד אוהב לעבוד עם האנשים של לקט ישראל. קודם כל, מדובר בחבר'ה טובים שעושים עבודת קודש. באמת, צדיקים ממש. אני מחובר מאוד לרעיון שלהם, שהוא מאוד פשוט ומאוד נכון: במקום לזרוק את התוצרת שאתה לא מצליח לשווק, פשוט לתרום אותה. למה שעמל רב יילך לפח בזמן שמישהו יישאר רעב? חבל.

"ברגע שיש לי פריט שאני לא מצליח לשווק, אני מרים טלפון ללקט ישראל והם מיד באים. הם עובדים מאוד חרוצים. הם קוטפים את התוצרת ומביאים אותה לאנשים נזקקים ולבתי תמחוי בכל הארץ. בעיניי, זה כיף גדול לדעת שאני חלק ממצווה כל כך חשובה של עזרה לקהילה, תרומה לנזקקים. אני ממליץ לכל חקלאי לעבוד איתם. אין מה להפסיד מזה, רק להרוויח".

חדשות

he-il

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281822876687918

Israel Hayom