עיתון ישראל היום

פירוז עזה מרקטות הוא כורח המציאות

צבי האוזר

תוצאות מבצע "שומר החו מות" ייבחנו בשאלת הב סיסית היחידה: האם ישראל לחמה את המלחמה של האתמול ונשארה שבויה בקונספציית הסבבים, או שישראל ניצלה את הפתעת חמאס שנפלה עליה ויצרה מציאות חדשה ביחסי ישראל עזה.

אסטרטגיית הכלת ירי רקטי מעזה על אזרחים היא הפרה יסו דית של הסכם הגנה בין מדינה לא זרחיה. אין מקום אחר בעולם שבו אזרחים חיים תחת איום רקטי שג רתי, שבסיום כל סבב מובטח להם סבב נוסף.

הבאת החזית לעורף הישראלי פוגעת פגיעה אנושה במעמדה של ישראל כמעצמה אזורית, פוגעת בהרתעה הישראלית שהיא קריטית בסביבתנו, ונותנת לגיטימציה לה פיכת אזרחי ישראל למקבצי מט רות חיות לכל אויב קיים ועתידי.

אל מול אתוס המאבק הטקטי הישראלי במנהרות תקיפה קרק עיות, עומדת בעליבותה השלמה אסטרטגית כמעט כלל ישרא לית, פוליטית צבאית תקשור תית, כאילו ירי על ערי ישראל, על תשתיותיה החיוניות ועל שדה התעופה שלה הוא גזירה משמיים שאין כל אפשרות סבירה להתמו דד איתה.

הקונספציה הישראלית המשת קת בעזה מאפשרת לארגון טרור קטן יחסית לבנות יכולות צבאיות מדרום, בדומה לצבא הטרור של חיזבאללה. בניין הכוח של חמאס מתעצם מסבב לסבב, ישראל מכו רה לרעיון הסדרה ומתרפקת על פעולות טקטיות וירטואוזיות נקו דתיות כחלופה לאסטרטגיה שת בטיח את ביטחון אלפי אזרחיה, בפרט בעידן "סערה מושלמת" של עימות רב חזיתי.

לישראל אין ברירה. היקף הירי שאותו אנו סופגים בעשור האח רון מחייב לעגן רעיון פירוז עזה מרקטות כרעיון מסדר של "הסבב האחרון" - פירוז במתכונת פירוזו של נשיא סוריה אסד מנשק כימי לפני כמה שנים.

אסד נשאר בשלטון תמורת הוצאת הנשק הכימי מרשותו. פי רוזה של עזה מנשק כבד, נזכיר, היה היעד של הממשלה בסיום צוק איתן. אסור לסגת מיעד זה. חמאס יצטרך לבחור בין שלטון לביו טי לים. יחד אי אפשר להמשיך.

הרס תשתיות חמאס בימים האח רונים מציב את האתגר באור שונה. צה"ל נערך שנים לאירוע "משמעו תי" בעזה, ויכולותיו השתפרו לבלי הכר מאז צוק איתן.

יש לישראל מנופי לחץ אפק טיביים על חמאס מעבר לכניסה קרקעית מגושמת לעזה, ואילו לח מאס אין עדיין יכולות משתקות בדומה ליכולות חיזבאללה בצפון. אלא שביכולות כאלה ניתקל בסבב הבא, ונידרש לשלם מחירים גבוהים הרבה יותר - וכנראה יותר מבח זית אחת.

אותה התנגדות פבלובית עכ שווית לשינוי האסטרטגיה בעזה היתה בסיס קונספציית "המחיר הבלתי אפשרי" שרווחה בישראל ערב מבצע חומת מגן, בכל הק שור לשינוי אסטרטגיה ישרא לית באיו"ש. 30 קורבנות פיגוע חמאס במלון פארק בנתניה גרמו אז לשינוי גישת הקברניט. הבל תי אפשרי הוכח כאפשרי. צה"ל ניצח, והסיר את איום הטרור לש נים. מעניין כמה קורבנות היינו סופגים אם הקונספציה של אז היתה ממשיכה לנצח.

עַמוּד רִאשׁוֹן

he-il

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

2021-05-16T07:00:00.0000000Z

https://digital-edition.israelhayom.co.il/article/281547998780974

Israel Hayom