שותף מתוך המהדורה 4/15/2011 Israel Hayom

סוד הקסם הבורגני


ברומן "שארית החיים" משכללת צרויה שלו את יכולתה להפוך טלנובלה לספרות יפה ועשירה • עם חומרים אוטוביוגרפיים וגיבורה שיכולה להיות כל אחת, הספר החדש שלה מציע נוסחת הצלחה לא פחותה מזו שהציעו קודמיו

Picture
Picture

בכל רומן של שלו ניצבות נשים מוכרות, השכנה ממול או קרובת משפחה. שתי נשים ליד שפיים; למעלה: צרויה שלו

תהליך הכתיבה הוא מסתורי. אך

לעיתים השלב הבא הצלחתו או אי

הצלחתו של ספר מתברר כתהליך

מסתורי עוד יותר לא תמיד ברור מדוע ספר מסוים יככב חודשים רבים בראש רשימות רבי המכר בעוד ספר אחר שלא נופל ממנו באיכותו ייעלם במהרה מן המדפים למנוחת עולמים במחסני ההוצאה האפלים.

אם כך מהו סוד הקסם של צרויה שלו שספריה נמכרים בעשרות אלפי עותקים מתורגמים לשלל שפות וזוכים לפופולריות ברחבי העולם בעיקר בגרמניה? היכן מצויה נקודת הג'י בכתיבתה שגורמת לכל כך הרבה קוראים להתענג על ספריה?

נראה כי מחברת "רקדתי עמדתי" "חיי אהבה" "בעל ואישה" "תרה" וכעת "שארית החיים" היא לפני הכל מספרת מוכשרת שמגוללת בשפה מדויקת ועשירה - ועם זאת קלילה ואוורירית - סיפורי חיים שנוגעים לרבים מאיתנו ולכן מאפשרים הזדהות עימם. בנוסף בכל רומן של שלו ניצבות במרכז העלילה דמויות נשיות מוכרות השכנה ממול או קרובת המשפחה. אלו נשים שעושות אהבה נישאות יולדות בוגדות מקנאות מתגרשות פוצחות בפרק ב' חוות את משבר גיל ‭ ה30-‬ ואת משבר גיל המעבר כך שאם נתחשב בעובדה שקהל קוראי הרומנים בארץ ובעולם הוא בעיקר קוראות הנה תשובה חלקית לסוד הצלחתה.

"שארית החיים" הרומן החדש של שלו משתרע על פני שנים רבות ומגולל סיפור משפחתי ורב דורי שעונה על קביעתו המפורסמת של טולסטוי בפתיחת ספרו "אנה קרנינה" כי "כל המשפחות המאושרות דומות זו לזו אך כל משפחה אומללה אומללה על פי דרכה‭."‬ אלא שהפעם בניגוד לרומנים קודמים שלה שלו פורשת את דמות האישה כמניפה על פני שלושה דורות ומפצלת אותה לשלוש נשים בנות גילים שונים.

במרכז ניצבת דינה מרצה להיסטוריה כבת 45 המשתייכת למעמד הבינוני-בורגני ומייצגת את דור הסנדוויץ‭.'‬ הדור הזה לחוץ כבמלקחיים בין ילדיו מצד אחד לבין הוריו המזדקנים מהצד האחר מצידה האחד של דינה - אמה חדווה אישה כבת 80 ששוכבת בבית חולים על ערש דווי ומפליגה בזיכרונותיה לימי ילדותה בקיבוץ בעמק החולה כבת להורים חלוצים. מן הצד האחר ניצבת בתה היחידה של דינה ניצן נערה מתבגרת שמסתגרת כל היום בחדרה וכבר אינה מבקשת את קרבת אמה כבעבר גם אחיה של דינה אבנר עו"ד במקצועו שמכהן גם הוא כדמות מרכזית ברומן חווה כמותה את משבר אמצע החיים. הוא נלחם בכרס התופחת לכוד בנישואים אומללים ונאחז בחיים על ידי כך שהוא מתבונן בערגה באהבתם של זוגות אחרים. בן זוגה של דינה גדעון צלם עיתונות נתון כולו לעבודתו ועיוור למצוקותיה. אף על פי שהמצלמה תלויה תדיר על צווארו של גדעון היא קולטת הכל מלבד את רגשותיה של אשתו.

דעיכת האם אטימותו של בעלה האיום שבתה תיכף פורחת מהקן וזיכרון תינוקה שמת ברחמה עוד בטרם נולד - כל אלה מעוררים בדינה צורך עז לנגוס בשארית החיים שמתמסמסים לנגד עיניה ורצון להתמלא בחיים חדשים. כאקט לחייה המתרוקנים היא פוצחת למרות התנגדות המשפחה בתהליכי אימוץ ילד קטן מסיביר הרחוקה.

את "שארית החיים" אפשר לראות כרומן סמיאוטוביוגרפי שיש בו לא מעט פרטים ביוגרפיים מחייה של המחברת ובהם סיפור האימוץ שלקוח מחייה האישים.

שלו ובן זוגה הסופר איל מגד אכן אימצו לא מכבר ילד נוסף על ילדיהם הביולוגיים. מגד פירסם לפני כשנה את "איך לחיות‭-"‬ רומן הגותירליגיוזי שסיפר בעזרת קטעי הגות בעלי אופי וידויי מהלך מפתיע של אימוץ ילד מסיביר כעת הגיע תורה של זוגתו לספר על כך מנקודת מבטה. כל אחד בדרכו שלו ביטא את הסיבות הצפויות שהובילו אותו למעשה: ריקנות התרוקנות משבר גיל המעבר רצון להתחבר מחדש לילד שבתוכו תשוקה להחזיר את הגלגל אחורה תיקון עוולות עבר והצורך לפסוע שוב פסיעות ראשונות של הורה טרי.

משבר אמצע החיים שבו עוסק הספר כולו כמוהו כסכין החוצה את החיים לשניים ומותירה תהום פעורה. גיבוריה של שלו מגששים אחר דרכים לאחות את הסדק עורכים חשבון נפש תוך שהם שואלים עצמם: מה השגנו עד כה? האם אנחנו מאושרים? האם אנחנו אומללים? מה עוד היינו רוצים שאין לנו?

"שארית החיים" מצטייר כמו ספריה הקודמים של שלו כטלנובלה משובחת שבנויה פרקיםפרקים המתארים דמויות והתרחשויות ואשר גורמים לקורא להיות דרוך בנוגע להמשך ההתפתחויות. אך ייחודה של שלו בין היתר הוא בכך שלקחה את ז'אנר הרומן הרומנטי ואת ז'אנר הטלנובלה צעד אחד קדימה להיכלות הספרות המשובחת. זאת בזכות לשון עשירה ומרובדת ציור מדויק ביותר של פיסות מציאות שפה נקייה ובהירה עד כדי שקיפות תכנים שקורצים לסיפורי המקרא וחפירות ארכיאולוגיות באתרים של נפש ונוף.

באופן מטאפורי אפשר לראות את הרומנים של צרויה שלו כמזוודות של מילים שנוסעות על המסוע בלי לסטות ימינה או שמאלה ובלי למעוד. להפך הן נעות בביטחה ונבלעות בבטן המטוס בדרכן לכבוש יעדים נוספים ברחבי העולם.

עמידתה הבטוחה של שלו במרכז מייצרת ספרות "קום איל פו" במיטבה - כזו שאינה מסתכנת אלא מתעכלת בנקל בקיבתו של הקורא. את החומרים לספריה היא אוספת לרוב מאבני המקום כמו פועלת על פי עצתו הנבונה של יהודה עמיחי שכתב בשיר "עצות האהבה הטובה‭:"‬ "אל תאהב הרחוקות. קח לך מן הקרובות / כמו שבית נכון לוקח לו מאבני המקום‭." ‬ שארית החיים / צרויה שלו, כתר, 336 עמ'

dafna.schori@gmail.com ‬

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן