שותף מתוך המהדורה 10/22/2010 Israel Hayom

לא רק בלונדינית

גם המראה הכובש לא מנע מנעמי ווטס להשתלט על משבצת "האיכותית" • עם תפקידים בסרט החדש של וודי אלן "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" וב"משחק הוגן" לצידו של שון פן, פתאום, בגיל ‭ ,41‬ היא מסומנת כאחת השחקניות החמות בהוליווד

Picture

ווטס. היניקה על הסט. בתמונה משמאל: עם שון פן ב"משחק הוגן"

צילומים: אי.פי

Picture
Picture

"אישה מדהימה‭."‬ ווטס עם צ'רכי בפסטיבל קאן צילום‭GettyImages: ‬

פסטיבל קאן האחרון היה יבול הסרטים מהוליווד דל למדי. כוכבת הוליוודית שבכל זאת התבלטה בשטח היתה נעמי ווטס. שני סרטים של השחקנית הבריטית-אוסטרלית הוצגו בפסטיבל. האחד מהם הוא "משחק הוגן" שבו מגלמת ווטס סוכנת סי.איי.אי אמריקנית (והוא יעלה לאקרנים בארץ בחודש הבא) והשני הוא "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" של וודי אלן שעולה בסוף השבוע הנוכחי בארץ.

כן גם ווטס זכתה להיות מוזה של הבמאי האמריקני הנחשב. "שנים ארוכות חלמתי לשחק בסרט של וודי והנה זה סופסוף קרה לי" סיפרה בפסטיבל קאן האחרון. "בימים הראשונים הייתי מאוד עצבנית על הסט כי להיכנס לעולם של וודי זה להיכנס לעולם אחר לגמרי ממה שהייתי רגילה אליו בעבודה שלי עם במאים אחרים.

"בזמן שרוב הבמאים מצלמים סצנה וחצי ביום הוא מסוגל לצלם שבעה עמודים ביום אחד כשכל סצנה מצולמת בשוט אחד ארוך. זה מפחיד נורא כי האחריות היא לגמרי עלייך ואם את מפשלת במשהו קטן הרסת סצנה שלמה לכל השחקנים. הייתי מאוד לחוצה ונוירוטית בגלל זה אבל זה די התאים לדמות שלי‭."‬ הסרט "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" מביא את סיפורם של שני זוגות נשואים החווים משבר בנישואים. אלפי (אנתוני הופקינס) והלנה (ג'מה ג'ונס) ובתם סאלי (ווטס) ובעלה רוי (ג'וש ברולין‭.(‬ הזוגות מנסים להתמודד עם משברי הנישואים שלהם בדרכים לא רציונליות כגון הליכה למגדת עתידות שרלטנית והמאמצים שלהם לפתור את המשבר רק יוצרים נזקים ותסבוכות קומיות כמסורת אלן.

"התסריט מקסים וגאוני" מפרגנת ווטס לאלן "ומה שיותר מקסים זה שלהבדיל מהרבה כותבים שנורא מחוברים לכל מילה שהם כתבו ולא נותנים לך חופש פעולה - וודי הוא בדיוק ההפך הוא מאפשר לשחקנים שלו להיות חופשיים ובסופו של דבר אתה גם לא רוצה לשנות כלום כי אתה מוצא שאין לך משהו חכם יותר להגיד בסופו של דבר כולנו גדלנו על הסרטים של וודי ואני חושבת שאין שחקן שלא חולם להופיע בסרטים שלו שהופכים לנצחיים. החוויה עבורי היתה כפולה כי הרגשתי שהעבודה איתו כל יום היתה בעצם כמו לראות סרט של וודי אלן. הוא מצחיק בלי להתאמץ.

"בדרך כלל שחקנים נוהגים לברוח לקרוואן שלהם אחרי שאומרים 'קאט' אבל במקרה הזה כולנו נשארו על הסט. אני חושבת שזה מהסרטים הבודדים שעשיתי לא בשביל הכסף אלא בשביל האהבה לבמאי ולסרט‭."‬ פריחה מאוחרת

ווטס ‭ (41)‬ נולדה באנגליה ולאחר שהתייתמה מאביה (שהיה מנהל סאונד ועבד עם להקת פינק פלויד) עקרה עם אמה ואחיה לאוסטרליה. ההיתקלות בסרט המיתולוגי "תהילה" גרמה לה ללכת ללמוד משחק. כך יצא שאת התיכון ואת השנים שאחריו העבירה במסגרות שונות של לימודי משחק. בגיל 24 היא עברה לארה"ב במטרה לכבוש את הוליווד. ההתחלה היתה איטית ומפרכת ומלבד צילומי דוגמנות ותפקידי אורח משניים - הפריצה המיוחלת לא הגיעה.

רק ‭ ב2001-‬ יותר מעשור אחרי שהחלה את דרכה המקצועית הגיעה התפנית: היא קיבלה תפקיד אצל הבמאי המוערך והמסקרן דיוויד לינץ' בסרטו "מלהולנד דרייב‭."‬ התפקיד זיכה אותה בפרס שחקנית השנה בפסטיבל קאן ומנהלי האולפנים בהוליווד החלו לגלות בה התעניינות.

לאט לאט היא החלה לפלס את דרכה לפסגה עם הצלחות קופתיות כגון "הצלצול" ו‭21"‬ גרם" (שעליו גם היתה מועמדת לאוסקר) מה שהעלה אותה באופן רשמי לליגה של הגדולים. אבל מה שהפך את שמה למוכר ברחבי העולם היה הליהוק לרימייק של הסרט "קינג קונג" שביים פיטר ג'קסון.

"יותר מכל אני מאושרת שההצלחה הגדולה הגיעה אלי בגיל מאוחר" אומרת ווטס. "אני מרגישה שזאת ברכה כי היום אני יודעת מי אני באמת ולא מרגישה שהשתניתי כמו שקורה לשחקניות צעירות שמתבלבלות. אני גם מוצאת לא פעם שהקהל שפונה אלי ומדבר איתי ברחוב עושה את זה מתוך סקרנות אמיתית ולא סתם מהתרגשות של 'הי נתקלתי בשחקנית מפורסמת‭.'‬ עד היום אנשים עוצרים אותי ומדברים איתי על הסרט של דיוויד לינץ‭."'‬ מועמדות לאוסקר?

לפני כשנתיים בעודה עסוקה בהנקות ובהחלפות חיתולים של בנה בן החודשיים סאם קיבלה ווטס אי-מייל קצרצר ממפיק קולנוע בכיר. "תסריט שאת חייבת לקרוא‭"!‬ נכתב בכותרתו. ווטס נותרה אדישה.

"הייתי מאוד הורמונלית באותה תקופה ולא הייתי במצב נפשי או פיזי לקרוא תסריטים" סיפרה בפסטיבל קאן האחרון "אבל מאחר שהשולח היה מפיק קולנוע שאני מאוד מעריכה את עבודתו טרחתי להשיב לו בקצרה שאקרא את זה אם כי אני לא יכולה להתחייב בדיוק מתי. הוא ביקש שאקרא רק עשרה עמודים וכך עשיתי. זה היה טריק מעולה כי פשוט נשאבתי לתוך התסריט ואמרתי לו מיד כשסיימתי לקרוא אותו שאני בעניין‭."‬

 התסריט המדובר נשא את השם "משחק הוגן" והתבסס על ספר שנכתב בהשראת אירועים אמיתיים. מדובר בסיפורה של ואלרי פלאם סוכנת סי.איי.אי שנחשפה ו"נשרפה" על ידי הארגון עצמו כנקמה של הבית הלבן. זאת לאחר שבעלה הדיפלומט ג'ו וילסון פירסם בשנת 2003 מאמר חריף ב"ניו יורק טיימס" נגד ממשל בוש. במאמר טען וילסון כי ממשלת בוש ידעה שאין נשק גרעיני בעיראק והטעתה את המודיעין האמריקני במכוון כדי להצדיק את הפלישה למדינה הערבית. חשיפת זהותה של פלאם בתקשורת סיכנה בצורה ממשית את חייה.

מי שהופקד על התסריט היה הבמאי דאג לימן שביים את "מר וגברת סמית‭"'‬ ואת סדרת סרטי "זהות כפולה" עם מאט דיימון. לקאסט גויס גם שון פן המוערך. הסרט אף השתתף בתחרות הרשמית של פסטיבל קאן.

אלא שעל אף הבאזז המקדים ויחסי הציבור המאסיביים של הסרט הוא לא גרף פרסים כלשהם והביקורות עליו היו פושרות ונעו מ"נעמי ווטס ושון פן עושים עבודה משחקית משובחת אבל הסיפור עצמו לא מספיק מרתק" ועד "סרט פוליטי בלי אמירה פוליטית‭."‬

 ווטס עצמה היתה יכולה להתנחם בביקורות מפנקות ואוהדות כגון "נעמי ווטס מסמנת את עצמה כמועמדת מובילה לפרס האוסקר כשהיא נותנת את אחת ההופעות היותר טובות בהיסטוריה המקצועית שלה‭."‬

 הדרך לתפקיד הזה הביאה את ווטס למחנה אימונים צבאי שכלל אימוני נפילה בשבי עינויים ושאר הרפתקאות השייכות לסרטי פעולה הוליוודיים. "אני חושבת שאני השחקנית היחידה שהיתה במחנה צבאי ולצד האימונים המפרכים גם היניקה" סיפרה ווטס. "הגעתי במצב נוזלי לצילומים והבמאי דאג לימן אמר לי 'או.קיי גברתי תזיזי את הישבן שלך את הולכת למחנה אימונים‭.'‬ הוא רצה שאחווה את הדברים כפי שהם. ביום הראשון כשהיכו אותי עוד אמרתי 'אווו' עד שאמרו לי תגידי 'אווו' רק אם את צריכה ללכת לבית חולים.

"זה תרם לי המון להבנת הדמות של ולרי. בעיקר משום שלצד זה שהיא מאוד נשית יש בה גם צד שאינו נראה לעין שמיומן פיזית לעשות כל מיני דברים לא שגרתיים. אני חושבת שזה גם מה שמשך אותי בתסריט. אחרי הכל כמה פעמים שחקניות בהוליווד מקבלות לידיהן את האפשרות לגלם דמות כל כך מורכבת ואמיתית שחיה חיים כפולים בתור סוכנת חשאית ואיש לא יודע עליהם אפילו לא בעלה?

איך מצליחים להיכנס לנעליים של דמות שעדיין נמצאת בין החיים ורבים מהצופים מכירים אותה ממשדרי החדשות?

"זה היה תהליך איטי ומפרך של בניית דמות שכלל הרבה מאוד פגישות עם ולרי שיחות טלפון ואי-מיילים. לצערי הרב הרבה מהדברים שרציתי לדעת היו חשאיים והיא לא יכלה לענות לי עליהם. מצד שני עצם השהייה לצידה עזרה לי. היו גם לא מעט עזרים טכניים שסייעו לי כמו ז'קט שיש לה שמחלקת התלבושות העתיקה את גזרתו. כשלבשתי אותו הרגשתי שמשהו עובר עלי באופן פיזי ממש. גם התסרוקת שלה שלא השתנתה במשך שנים עזרה לי להפוך להיות היא‭."‬

 מה הכי ריתק אותך בה?

"האופן שבו החיים שלה התהפכו והצורה שבה היא התמודדה עם זה. מקום העבודה שלה בגד בה אבל גם היא בעצם בגדה באחרים וזה מעורר הרבה מאוד שאלות. מעבר לזה מה שהכי ריתק אותי בה היתה העובדה שהיא דמות אמיתית והכי אישה ששיחקתי אי פעם.

"בלא מעט מהסרטים שהשתתפתי בהם ובראשם 'מלהולנד דרייב' של דיוויד לינץ' גילמתי נשים עם סוג של פסיכוזה. פה הייתי אישה אמיתית שנאלצת להתמודד עם סיפור שהוא גדול מהחיים. אני חייבת לומר שהתפקיד הזה נתן לי הרבה כוח להתמודד עם החיים‭."‬ פרגון ישראלי

ווטס נשואה לשחקן ולתסריטאי האמריקני ליב שרייבר ואמא לשני ילדים קטנים בני שנתיים ושלוש שאיתם היא משתדלת לבלות בין הצילומים. במהלך צילומי "כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" בלונדון שהו איתה בני משפחתה בעיר. "ישנתי אצל חברים והילדים באו לבקר והלכנו לטייל בכל מיני גנים. למזלי וודי אוהב לעבוד ימים קצרים כך שיכולתי לנצל את מזג האוויר היפה" סיפרה.

הסרט "משחק הוגן" לעומת זאת צולם בארה"ב ובירדן. את פגרת הצילומים בירדן ניצלה ווטס כדי לקפוץ לביקור קצר בישראל עם בני משפחתה. מי שעמדה מאחורי היוזמה לביקור היתה השחקנית לירז צ'רכי שמגלמת בסרט "משחק הוגן" תפקיד משני של רופאה עיראקית.

"היא פשוט אישיות כובשת" פירגנה צ'רכי לווטס במהלך פסטיבל קאן במאי האחרון. "באותה הרגישות שהיא נהגה בי בימים הראשונים להיכרות בינינו היא גם הגיבה אלי בפסטיבל. כשהגעתי הייתי בהלם מכל ההמולה והיא ישר חיבקה אותי וליטפה אותי והסבירה לי מה הנהלים ואיך להתנהג ברגעי הצילומים כשמאות צלמים צורחים את השם שלך‭."‬

 איך היה המפגש הראשוני ביניכם?

"מקסים ביותר. ברגע שהיא נכנסה לחזרה הראשונה שהתקיימה בניו יורק היא פשוט ניגשה אלי וחיבקה ונישקה אותי למרות שהיא לא הכירה אותי. היא תיארה לעצמה שאני נרגשת ורצתה להקל עלי.

"אחרי החזרה היא שאלה אותי באיזה בית מלון אני גרה והציעה ללוות אותי ברגל. זה מאוד ריגש אותי. על הסט עצמו היא היתה הכי מקצועית ואסרטיבית שיש ובהפסקות היא היניקה את התינוק שלה. בשבילי זאת היתה חוויה מדהימה להכיר את הקולנוע האמריקני דרך האישה המדהימה הזאת‭." ‬

ראה מאמר זה במהדורה האלקטרוית כאן